sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

Postcrossing

Yksi monista harrastuksistani on postcrossing. Idea on yksinkertainen. Rekisteröidyttyäsi sivulle (se on ilmaista) voit pyytää osoitteita. Sivusto arpoo sinulle yhden osoitteen. Voit aluksi pyytää yhteensä viittä osoitetta. Osoitteen mukana saat kyseisen henkilön profiilin, jossa yleensä kerrotaan minkä tyyppisistä korteista henkilö pitää. Osoitteen mukana tulee myös ID-numero kortille. Tällä ID:llä vastaanottaja rekisteröi kortin vastaanotetuksi. Kun sinun lähettämä kortti on rekisteröity, sivusto lisää sinun osoitteen arvottavien osoitteiden joukkoon. Siis sinä lähetät kortin ja kun se on vastaanotettu, sinä saat kortin. Kun lähettämiesi korttien perillemenomäärä kasvaa, oikeutesi useampaan osoitteeseen kerrallaan kasvaa.

Myös postin hukkaaminen on huomioitu. Jos korttia ei ole rekisteröity 60 päivässä lähettämisestä, se "vanhenee" ja sinun osoiteesi lisätään arvottavien listaan. Ja jotta systeemiä ei voisi käyttää hyväkseen, vanhentuneiden osoitteiden määrää per käyttäjä seurataan. Minun kohdalle on sattunut yksi vanhentunut osoite, joka kylläkin rekisteröitiin myöhemmin. Ja minä olen vastaanottanut kaksi korttia tuon 60 päivän jälkeen. Ensimmäinen tuli Venäjältä 91 päivää ja toinen tuli Japanista 77 päivää. Siis se kortti voi oikeasti matkata yli 60 päivää.

Yhden kerran olen myös saanut kortin ilman ID-numeroa. Annoin kortista kaikki mahdolliset tiedot (lähetysmaa, leiman päivämäärä jne) ylläpidolle ja he kaivoivat minulle kortin ID:n.

Tilastojen perusteella Suomi on sivuston aktiivisin maa. Omien tilastojeni perusteella lähetettyjen ja vastaanotettujen korttien maa on ollut puolessa tapauksista yksi neljästä yleisimmästä, USA, Saksa, Hollanti tai Venäjä tässä järjestyksessä. Yleisten tilastojen valossa lähetettyjen korttien lähtömaa on ollut 14% tapauksista Suomi ja 13% tapauksista USA. Siinä sitä voi sitten miettiä paljonko asukkaita kyseisissä maissa on. ;-)

Ensimmäisen kerran, kun näin nuo tilastot, minun oli pakko kaivaa esille mistä maasta postcrossing on aloittanut. Olin aivan varma, että se olisi lähtöisin Suomesta. Olin väärässä, postcrossing on lähtenyt Espanjasta.

Kirjoittelin tänään taas kortteja ja yksi Hassun tassuli meni mun korttilaatikkoon päiväunille.

IMG_1794

IMG_1796

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti