perjantai 29. huhtikuuta 2011

Mä luulin

Luulin, etten osaa teititellä. Kävin aamuvuoron päälle kaupassa ja ulos tullessa mun edellä vei kärryjä pois harmaahiuksinen mies. Huomasin jo siinä vaiheessa, että kärryssä oli yksi kurkku. Oletin miehen tuovan kärryjä pois autolta pakkaamisen jäljiltä, joten seurasin, huomaako mies ottaa kurkkunsa. Eihän se huomannu, joten mä  kävelin hänen eteensä ja niin nätisti ja helposti mun suusta tuli teittittely.

Pari-kolme viikkoa sitten liityin Mmarion Yahoo-ryhmään. Hänellä on siellä keskeneräisten mallien kansio. Sisältöä on noin 30 ohjeen verran. Ohjeet on keskeneräisiä, koska niissä ei ole kuin kaaviot ja maininta montako silmukkaa luodaan ja onko tarkoitus kutoa kolmio-, neliö- vai pyöreä huivi ja koska kyseisiä malleja ei ole koeneulottu. Siis ymmärtääkseni itse suunnittelijakaan ei ole malleja kutonut. Ensimmäisenä sieltä pisti silmään Arctic circle. Se mun pitää kutoa ihan vaan pelkän nimen takia. Haaveilen jäävuoren värisestä langasta. Löysinkin sellaisen Eat.Sleep.Knitistä. Madeline tosh, Tosh lace värin nimi Iceburg. Aika ei ole vielä tuolle ohjeelle koittanut. Sen sijaan löysin hieman myöhemmin ohjeen Lake Evendim Knots. Mahdollisuus kutoa joko kolmio- tai neliöhuivi. Mun mielestä malli vaan sopi paljon paremmin suorakaiteeksi. Vajaan viikon verran asiaa päässäni pyörittelin, kunnes lauantaina neulepläähin osuessa istahdin tietokoneelle ja tein kaaviot uudestaan.

Tähän asiaan liittyen minulla on teille lukijoille mielipidekysymys. Englannin kielessä on sana stole, joka suomeksi kääntyy stoolaksi. Mutta minä ymärrän stoolalla papin pukuun kuuluvan asusteen. Joten miten teidän mielestä pitäisi kutsua isoa suorakaiteen muotoista huvia? Hartiahuivi ei oikein sovi, sillä se voi olla minkä muotoinen vaan.

Ja niinhän siinä sitten kävi, että heti kaaviot valmiiksi saatuani iski startiitti. Tiedän, että intohimoiseksi neulojaksi minulla on erityisen pieni lankavarasto. Tästä johtuen minulla ei oikein ollut muuta lankaa kuin kaksi eriväristä kerää 100%purewool.comin Lace-lankaa. 950 yradia per kerä. Värit semmoiset, että yhdistäminen ei onnistu. Startiitti voitti ja aloitin huivin väristä Cipres.

IMG_1853

Ensimmäisen kuvan jälkeen eräs neuloja kysi neulonko huivia vinottain. Ei, en neulo vinottain. tein vain aloituksen samoin kuin alkuperäisessä ohjeessa. Asiaa selventääkseni postasin Yahoo-ryhmään kaaviokuvan ajatellusta rakenteesta.

Neulejutut0001

Eilen illalla pääsin niin pitkälle, että sain tähänastisen kulutuksen perusteella laskettua, montako mallikertaa voin toistaa ennen kuin täytyy aloittaa viimeinen kaavio.

LEK2nd

Aloittaessa mulla oli lankaa 103g. Se jaettuna kahdelle puoliskolle tekee 51g per puolisko. Aloituskuvio vei 11g, jäljellä 40g. Yksi mallikerta varsinaista kuviota vei 8g. Lopetuskuvio on 1,5 kertaa varsinaisen mallikerran kokoinen, joten lopetuskuvioon on varattava 12g, jäljellä 28g. 28g jaettuna mallikerran kulutuksella, 8g, tekee 3,5. Siis kolme täyttä mallikertaa. Lisäksi se antaa mahdollisuuden tehdä minimiä enemmän välikerroksia keskelle.

1 kommentti:

  1. Hei!Vaihtoparisi vihdoin ilmottelee itsestään.Toivottelen sinulle oikein auringoista ja lämmintä toukokuuta.Ideoita ja suunnitelmia on jo paketin sisällöstä :)Kaunis huivi tulossa :)

    VastaaPoista